Tekstgrootte
“Samen leren, samen groeien.”
Op de Antoniusschool in De Hoef geloven we dat kinderen het meest leren in een omgeving die betekenisvol, inspirerend en verbindend is. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en leren vooral in relatie tot anderen en de wereld om hen heen.
Onze visie is geïnspireerd op het gedachtegoed van Reggio Emilia, waarin het kind wordt gezien als krachtig, creatief en vol mogelijkheden. Kinderen kunnen zich op vele manieren uiten en de wereld verkennen — door taal, spel, beeld, beweging en muziek. Dit noemen we de ‘100 talen van het kind’.
Daarnaast werken we met het principe van de ‘drie pedagogen’:
Kinderen als eerste pedagoog: kinderen leren vooral van en met elkaar.
Volwassenen als tweede pedagoog: ouders, leerkrachten en anderen in de gemeenschap begeleiden en inspireren.
De omgeving als derde pedagoog: de fysieke en sociale omgeving biedt ruimte om te ontdekken, te experimenteren en te leren.
Kernwaarden geven ons concrete handvatten voor ons dagelijks handelen en leggen de basis voor verbinding met elkaar intern en al onze externe relaties.
Onze visie rust op vier pijlers:
Leren vanuit betekenis
Leren begint door aan te sluiten bij de belevingswereld van kinderen. Dit wekt intrinsieke motivatie en stimuleert eigenaarschap over hun leerproces.
Leren in verbinding
Kinderen leren in relatie met anderen. Klasgenoten, leerkrachten, ouders en de omgeving zijn een bron van inspiratie. Samen leren versterkt sociale vaardigheden en draagt bij aan een gevoel van saamhorigheid.
De kracht van verwondering
Een rijke leeromgeving nodigt uit tot ontdekken en prikkelt het denken. Verwondering is het begin van leren; het stimuleert nieuwsgierigheid en creativiteit en maakt leren betekenisvol en uitdagend.
Kinderen als mede-architecten van hun leerproces
Wij zien kinderen als competente, creatieve denkers. Samen met volwassenen geven zij vorm aan hun eigen ontwikkeling. Dit vergroot hun zelfvertrouwen, betrokkenheid en zelfstandigheid.